1

| . -
T n

-
1

[ T 17
T
L -
o

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME

THIRD SECTION

CASE OF NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA

(Applications nos. 11971/10 and 48557/10)

JUDGMENT

STRASBOURG

14 December 2021

This judgment is final but it may be subject to editorial revision.

COUNCIL OF EUROPE

CONSEIL DE LEUROPE






NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

In the case of Novaya Gazeta and Others v. Russia,
The European Court of Human Rights (Third Section), sitting on
23 November 2021 as a Committee composed of:
Maria Elosegui, President,
Darian Pavli,
Frédéric Krenc, judges,
and Olga Chernishova, Deputy Section Registrar,
Having regard to:
the applications (nos. 11971/10 and 48557/10) against the Russian
Federation lodged with the Court under Article 34 of the Convention for the
Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention™)
by four applicants (“the applicants), whose details as well as the dates of
introduction of each application are indicated in Appendix I below;
the decision to give notice to the Russian Government (“the
Government”) of the applicants’ complaints concerning the right to freedom
of expression;
the parties’ observations;
the decision to reject the Government’s objection to examination of the
applications by a Committee;
Having deliberated in private on 23 November 2021,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1. This case concerns two sets of civil defamation proceedings instituted
against members of the media and a human rights NGO and its chairperson
by the President of the Chechen Republic. The applicants considered that
the domestic courts’ judgments finding them civilly liable for defamation
constituted each a disproportionate interference with the exercise of their
right to freedom of expression.

THE FACTS

2. The first applicant is a publisher of Novaya Gazeta, a leading Russian
newspaper (“the newspaper”). Mr Izmaylov is a professional journalist who
at the material time wrote for the newspaper. Mr Orlov, the third applicant,
was at the material time the chairperson of the fourth applicant, NGO
Memorial. Their representatives are listed in Appendix I below.

3. The Government were represented by Mr M. Galperin, the then
Representative of the Russian Federation to the European Court of Human
Rights, and subsequently by Mr M Vinogradov, his successor in that office.

4. The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised
as follows.



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

I. APPLICATION No. 11971/10

5. In May 2008, the newspaper published an investigation by
Mr Izmaylov under the headline “In Chechnya, they kidnap friends of the
Kadyrov family”. It covered an alleged kidnapping of Mr N.P., a friend of
the late President of the Chechen Republic Akhmat Kadyrov. The article
stated that Ramzan Kadyrov, incumbent President and son of Akhmat
Kadyrov, had declined to comment. The relevant extracts read as follows:

“... In Chechnya, they kidnap friends of the Kadyrov family ...

Onl4 May, N.P., an well-informed and rather well-known person in the [Chechen]
Republic aged sixty-one, was kidnapped. In 2003, N.P., a writer and public figure, had
run for President of the Chechen Republic against Akhmat Kadyrowv. ...

On 9 April, his wife and a seven-year-old daughter had been kidnapped. N.P. had
not attracted a lot of attention to his grief as he had understood perfectly well that the
kidnappers had wanted him, rather than his family members who had been taken
hostage. And then, all of a sudden — a phone call: the wife told him that their
kidnapped daughter had been taken ill. N.P. in great haste took a cab from Khasavyurt
to Groznyy. Over there, near the Sabita market, right in the centre of the Chechen
capital in plain sight of the many, people in camouflage first beat N.P. up and then
pushed him inside a car and took in the unknown direction. Witnesses were told that it
was a special [law-enforcement] operation ...

Nothing else is known about the destiny of N.P. President of the [Chechen]
Republic Ramzan Kadyrov has also remained silent despite the fact that the kidnapped
person was a close friend of his father.”

6. In June 2008, Mr Izmaylov continued investigating the kidnapping in
a follow-up publication “The story of a kidnapping”. It focused on N.P.’s
story and that of his family. Ramzan Kadyrov was mentioned once — the
article claimed that it was rumoured that N.P. was no longer Ramzan
Kadyrov’s ally. The relevant extracts read as follows:

“One week before his disappearance, [N.P.] had contacted Russian human rights
activists asking for help: he had complained about persecution on the part of the
Chechen authorities and had told that his wife and a young daughter had been
kidnapped ...

It was as if [N.P.] had stopped supporting the younger Kadyrov, had started
communicating with the latter’s foes, the Ya. [family], and even had accepted gifts
from them ...

It was rumoured that the reason why [N.P.] had been taught a lesson was exactly
that — a gifted bespoke suit ...

I tried to find his wife and a daughter. I contacted Sh.S., Ramzan Kadyrov’s aide in
the police forces ...

And N.P., who apparently had indeed been kidnapped, ... had left Russia ... (the
human rights defenders complied with the request helping him to move to one of the
CIS member States) ...

He was kidnapped ... and lost the last thing he had, his homeland.”



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

7. Ramzan Kadyrov brought a civil defamation claim against the
applicant company and Mr Izmaylov seeking a retraction of the statements
quoted above and compensation in respect of non-pecuniary damage.

8. On 28 October 2008 the Basmannyy District Court of Moscow (“the
Basmannyy Court”) dismissed the claim on the grounds that the
publications had not contained any defamatory elements directly concerning
the claimant. On 29 January 2009 the Moscow City Court quashed that
judgment and remitted the case.

9. In the resumed proceedings before the Basmannyy Court, Ramzan
Kadyrov submitted that the articles had been published “to demonstrate that
an atmosphere of total lawlessness and lack of respect to people exists in the
Chechen Republic headed by the claimant, which is not true”. The applicant
company and Mr Izmaylov, in their turn, submitted that the articles
contained no statements whatsoever, be it tarnishing or otherwise, regarding
Ramzan Kadyrov.

10. On 15 April 2009 the Basmannyy Court found for the claimant. In
doing so, it focused on establishing the three elements that, pursuant to
section 7 of the Supreme Court’s Resolution no.3, were relevant in
examining a claim under Article 152 of the Civil Code, namely, (i) whether
a defendant disseminated statements regarding a claimant, (ii) whether the
disseminated statements tarnished the claimant’s reputation, and
(ii1) whether such statements were untruthful.

11. The Basmanny Court held as follows:

“The analysis of the [intended] direction of the meaning and content of the
fragments of the text permits to identify the claimant, the President of the Chechen
Republic Ramzan Kadyrov, as the person in respect of whom [these fragments] had
been disseminated. Accordingly, the fact of dissemination of the statements
concerning [Ramzan Kadyrov] is considered established regardless of whether or not
each of the statements contains his name.

12. The Basmannyy Court held that the publications had concerned
kidnappings and the atmosphere of lawlessness in the Chechen Republic
and a ““de facto approval” of such events and social climate by its President:

“Accordingly, assessing the statements, the court finds that they contain statements
of fact that discredit Ramzan Kadyrov in the eyes of a wide readership, are aimed at
creating his negative [public] image, and indicate that in his professional activities he
breaks the law, does not respect humanistic principles of morals and ethics, and
represents a menace, and such statements tarnish [his] honour, dignity and
reputation.”

13. Having heard as a witness Mr N.P. who had described the
circumstances of the kidnapping, the Basmannyy Court dismissed his
testimony as unsupported by other evidence, unreliable and
self-contradictory. It noted that, according to Mr N.P.’s spouse, Mr N.P.
“had made the statements tarnishing Ramzan Kadyrov’s reputation in the
course of the press conference in exchange for a promised remuneration”.



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

The Basmannyy Court concluded that the defendants had not proved the
truth of the statements. It dismissed Mr Izmaylov’s arguments that
information on Mr N.P.’s alleged kidnapping had been available from other
media outlets as follows: “[these arguments] cannot serve as proof of the
truth of the disseminated statements because they bear no witness to it.”

14. The Basmannyy Court found no grounds for absolving the
defendants of liability as per the exemption rule of section 57 of the Media
Act on the grounds that the list of exemptions given in that provision had
been exhaustive. It argued that where the statement in question had been
directed at a public figure or an official, this in itself could not absolve a
person from liability for wrong statements of facts.

15. The Basmannyy Court ordered a retraction and awarded the claimant
100,000 Russian roubles (RUB) and RUB 10,000 to be paid by the
applicant company and the second applicant, respectively. The applicant
company was also ordered to pay the claimant RUB 100 in compensation of
court fees.

16. On 28 July 2009 the Moscow City Court (“the Moscow Court”)
upheld the judgment of 15 April 2009 in full agreeing with every finding by
the Basmannyy Court. It observed, in particular, as follows:

“Having satisfied itself that the statements had been neither a criticism of the highest
official in the Chechen Republic nor opinions or value judgments, the district court
correctly concluded that freedom of thought and expression guaranteed by the Russian
Constitution should not be used as a tool for violating the rights of others, having
established the untruth of the statements disseminated in a media outlet ....”

17. On 18 September 2009 the first applicant transferred RUB 100,100
(2,234 euros (EUR) at the exchange rate applicable on the date of the

transaction) to the bailiffs’ service’s bank account in execution of the
judgment of 15 April 2009.

II. APPLICATION No. 48557/10
A. Background to the case

18. Mr Orlov is a human rights campaigner and activist. At the material
time he was the chairperson of Memorial, a leading non-governmental
organisation involved in monitoring and protection of human rights with a
special focus on the North Caucasus area of Russia, in particular, the
Chechen Republic. Memorial and three of its leading members, including
Mr Orlov, were awarded the European Parliament’s 2009 Sakharov Prize
for Freedom of Thought.

19. Ms Natalia Estemirova was Memorial’s board member and its
leading representative in Northern Caucasus. A reputable human rights
defender, she was awarded several international prizes for her work. At the
same time, her activities attracted vocal criticism on the part of the State



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

officials of the Chechen Republic, including its President, Ramzan
Kadyrov, expressed in published interviews.

20. Shortly before the events of 15 July 2009 described below,
Natalia Estemirova authored a number of reports on abductions, enforced
disappearances and extrajudicial executions in various parts of the Chechen
Republic, which, once published, were harshly criticised by the authorities
in the region. Mr N.N., Ombudsman of the Chechen Republic, allegedly had
a conversation with Ms Estemirova in which he expressed his
dissatisfaction and stated that she should take care of herself and her close
relatives.

B. Ms Estemirova’s death

21. On the morning of 15 July 2009 Natalia Estemirova was on her way
to a planned meeting and was abducted near her home in Grozny, the
Chechen Republic.

22. Memorial immediately alerted the authorities and published
information about Ms Estemirova’s disappearance on its website.

23. Ms Estemirova’s body with bullet wounds was found on the
afternoon of the same day, near the Kavkaz motorway in the Nazranovskiy
District in the Republic of Ingushetia, adjacent to the Chechen Republic'.

C. Impugned publication

24. On 15 July 2009, several hours after Natalia Estemirova’s body had
been found, Memorial published on its website “Statement of the Memorial
Human Rights Centre concerning Natalia Estemirova’s murder”, which read
as follows:

“Today our dear friend and colleague has been killed.

For almost ten years Natasha has been a leading staff member of Memorial in the
North Caucasus, first and foremost in Chechnya. Not only has she collected
information about violations of human rights, she has been a capital ‘A’ human
rights activist, a defender of the people. Residents of Chechnya had been victims of
bombings, sweeping-up operations, abductions and torture. Natasha tried to help
them. She demanded from the authorities to do the impossible — to end lawless
practices. On occasions she succeeded — confidence in her rectitude and in the
power of law gave her strength. This work made Natasha famous throughout
Chechnya. People reached out to her hoping for protection, hoping at least that
lawless practices would not remain a secret.

Natasha was threatened more than once by officials of all ranks, but she could
never have seen herself working outside her homeland, Chechnya.

[The first applicant], the chairman of the board of Memorial:

! For details, see Estemirova v. Russia (no. 42705/11, 31 August 2021)



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

‘I know, I am sure who is guilty of Natasha Estemirova’s murder. We all know
this person. His name is Ramzan Kadyrov, the President of the Chechen Republic.
Ramzan had already threatened Natalia, insulted her and considered her his personal
enemy. We do not know whether he gave the order himself or if his closest
associates did it to please the boss. President Medvedev appears to find it acceptable
to have a killer as the leader of one of the regions of the Russian Federation’.

After Natasha had allowed herself to speak disapprovingly of the fact that women
[in the Chechen Republic] were being almost forced to wear headscarves in public,
she had had a conversation with Kadyrov. She said [later] that Kadyrov had
threatened her and had said, verbatim, ‘Yes, my arms are covered with blood up to
my elbows. And I am not ashamed of it. I have killed and will kill bad people. We
are fighting against enemies of the Republic.’

We know that Natasha’s latest reports on new abductions, extrajudicial executions
and a public lethal shooting in a Chechen village provoked indignation among the
high and mighty of Chechnya. The so-called Ombudsman of the Chechen Republic,
[Mr N.N.], spoke about this to the head of our Grozny bureau. [Mr N.N.] stated that
he did not want anything to happen and therefore he was going to tell the human
rights activists off.

We took a risk that turned out to be unjustified. We are very guilty.

Let’s call a spade a spade. State terror is being practiced in Russia. We are aware
of murders within Chechnya and outside its territory. Those who attempt to speak
the truth or to criticise the authorities are being killed. Ramzan Kadyrov has made
the work of human rights activists in the [Chechen] Republic impossible. Those who
killed Natasha Estemirova wanted to cut off an outflow of truthful information from
Chechnya.

Perhaps they have succeeded.”

D. Defamation proceedings

25. On 13 August 2009 the President of the Chechen Republic, Ramzan
Kadyrov, brought before the Tverskoy District Court of Moscow (“the
Tverskoy Court”) defamation proceedings against the third and fourth
applicants. Mr Kadyrov argued that the impugned article of 15 July 2009
contained the four following statements of fact that were false,
unsubstantiated by evidence and tarnishing to his reputation:

(a) “‘I know, I am sure who is guilty of Natasha Estemirova’s murder. We all know
this person. His name is Ramzan Kadyrov, the President of the Chechen Republic.
Ramzan had already threatened Natalia, insulted her and considered her his personal
enemy. We do not know whether he gave the order himself or if his closest associates
did it to please the boss. President Medvedev appears to find it acceptable to have a

299,

killer as the leader of one of the regions of the Russian Federation’”’;

(b) “After Natasha had allowed herself to speak disapprovingly of the fact that
women [in the Chechen Republic] were being almost forced to wear headscarves in
public, she had had a conversation with Kadyrov. She said [later] that Kadyrov had
threatened her and had said, verbatim, ‘Yes, my arms are covered with blood up to my
elbows. And I am not ashamed of it. I have killed and will kill bad people. We are

999,

fighting against enemies of the Republic’”;



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

(c) “We know that Natasha’s latest reports on new abductions, extrajudicial
executions and a public lethal shooting in a Chechen village provoked indignation
among the high and mighty of Chechnya”;

(d) “Ramzan Kadyrov has made the work of human rights activists in the [Chechen]
Republic impossible”.

Ramzan Kadyrov sought to have a retraction published on Memorial’s
website and compensation for non-pecuniary damage in the amount of
RUB 5,000,000 to be paid by the third and fourth applicants, each.

26. The third and fourth applicants argued before the Tverskoy Court
that they had not accused the claimant of having committed a criminal
offence but had instead alleged that he had been politically and socially
responsible for Natalia Estemirova’s death. They referred to
Ramzan Kadyrov’s words, published on the Internet in 2007, that he was
“personally responsible for everything that [was happening] in the
[Chechen] Republic”. The applicants also argued that the expression “killer”
was a value judgment, not a statement of fact. Ramzan Kadyrov had shown
hostile attitude towards Natalia Estemirova even after her death, stating in a
radio interview of 8 August 2009 that the latter “[had] never had any
honour, dignity or scruples”. Furthermore, Ramzan Kadyrov had himself on
several occasions admitted his involvement in murders. In the interview of
21 June 2004 with Anna Politkovskaya, a journalist of Novaya Gazeta,
herself assassinated in October 20072, Ramzan Kadyrov had confirmed that
he had given orders to kill because “the Prophet [had] said: the Wahhabis
must be exterminated”. In October 2005, in his interview to the Russian
edition of the GO magazine, Ramzan Kadyrov had stated: “I have already
killed the one I had to kill. As for those who stand behind him, I will kill
every last one of them until the end, until I myself am killed or imprisoned.
I will carry on killing as long as I live”.

27. The Tverskoy Court heard witnesses, including four persons who
submitted that Natalia Estemirova had shared with them information
regarding Ramzan Kadyrov’s intimidating behaviour addressed at her.

28. On 6 October 2009 the Tverskoy Court granted Ramzan Kadyrov’s
claims in part. It noted at the outset that under the domestic law a court
sitting on a defamation dispute must establish three elements: (i) whether a
defendant had disseminated impugned statements; (ii)) whether the
statements had been of tarnishing nature; and (iii) whether the statements
had been untruthful.

29. The Tverskoy Court considered it established that the defendants had
disseminated the impugned statements but had not furnished any evidence
to prove their truthfulness. The Tverskoy Court summarily dismissed the
third applicant’s arguments that the thrust of the impugned publication had
been Ramzan Kadyrov’s political and social, rather than criminal,

2 For details, see Mazepa and Others v. Russia (no. 15086/07, 17 July 2018)



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

responsibility, as the latter had failed to protect Ms Estemirova’s right to life
secured by the Constitution of the Chechen Republic and that the impugned
statements had been value judgments expressing the third applicant’s
opinion. It noted that it could not take into account previous interviews
given by Ramzan Kadyrov “because the interviews in question [did] not
contain any information regarding the commission by the claimant of
criminal acts in respect of N. Estemirova”. Similarly, the Tverskoy Court
refused to take into account numerous materials on the poor human rights
situation in the Chechen Republic, including materials by the media and
applications lodged with the Court by victims of human rights abuses as
irrelevant to the subject matter of the defamation claims. References to
Natalia Estemirova’s reports of intimidation by Ramzan Kadyrov were
dismissed for the reason that the claimant’s representative had submitted
that the meeting described had never taken place. Overall, the Tverskoy
Court proclaimed theimpugned statements (a), (b) and (d) defamatory; the
impugned statement (c), however, had not contained tarnishing information
concerning the claimant (see paragraph 25 above).

30. The Tverskoy Court ordered Memorial to publish on its website a
retraction to the effect that three statements in the impugned articles had not
been truthful. It also ordered that the third and fourth applicants pay
Ramzan Kadyrov compensation for non-pecuniary damage in the amount of
RUB 20,000 and RUB 50,000, respectively. When deciding on the amount
to be awarded, the Tverskoy Court took into account ‘“the factual
circumstances of the case, online publication of the impugned article that
caused unrestricted access and wide dissemination of the information on
Memorial’s website, and the personality of the claimant, a holder of the
highest office of the Chechen Repuiblic, his political status™.

31. The third and fourth applicants appealed, noting in particular that the
judgment of 6 October 2009 had fallen short of the requirements of
Article 10 of the Convention because it had been poorly reasoned.

32. On 21 January 2010 the Moscow Court upheld the judgment of
6 October 2009 on appeal, briefly noting that the Tverskoy Court had
correctly concluded that the disseminated information had not corresponded
to reality and had tarnished the claimant’s honour, dignity and professional
reputation. It did not analyse the arguments raised by the defendants on
appeal stating that “all arguments by the defendants [had been] examined by
the [Tverskoy] Court in the course of a hearing where they [had] received
correct assessment”. It also noted that “the defendants [had not] furnished
evidence of the truthfulness of the disseminated statements regarding the
claimant, therefore the reference in the statement of appeal to the practice
by the European Court [of Human Rights] [was] invalid”.

33. On 30 June 2010 the fourth applicant transferred RUB 50,000
(EUR 1,310 at the exchange rate applicable on the date of the transaction) to
the bailiffs’ service’s bank account in execution of the judgment of



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

6 October 2009. In the applicants’ submission, the third applicant paid
RUB 20,000 (EUR 524 at the exchange rate applicable on the date of the
transaction) to the bailiffs’ service on the same date.

E. Criminal proceedings against the third applicant

34. On 20 October 2009 the Moscow Department of the Interior opened
a criminal investigation against the third applicant on account of the
Statement of 15 October 2009 under Article 129 § 3 of the Criminal Code
as in force at the material time (“libel concerning an alleged commission of
a grave crime”).

35. On 6 July 2010 the third applicant was charged with aggravated
libel.

36. On 14 June 2011 a justice of the peace acquitted the third applicant.

37. The prosecution appealed. While the appeal was pending,
Article 129 § 3 of the Criminal Code was repealed.

38. On 20 January 2012 the criminal proceedings against the third
applicant were discontinued.

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

39. For the summary of the relevant domestic framework and practice
concerning civil defamation proceedings see Cheltsova v. Russia
(no. 44294/06, §§ 32-34, 13 June 2017).

THE LAW

I. JOINDER OF THE APPLICATIONS

40. Having regard to the similar subject matter of the applications, the
Court finds it appropriate to examine them jointly in a single judgment.

II. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

41. The applicants complained that the judgments by the Basmannyy
and Tverskoy Courts upheld by the Moscow Court amounted to instances of
a disproportionate interference with their right to freedom of expression
guaranteed by Article 10 of the Convention, which reads as follows:

“l. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardless of frontiers. ...

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence,
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A. Admissibility

42. The Court notes that the applications are neither manifestly
ill-founded nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the
Convention. They must therefore be declared admissible.

B. Merits

1. Submissions by the parties

(a) The applicants

43. The applicants, accepting that the five instances of interference had
been “prescribed by law” and had pursued a “legitimate aim”, argued that
they were not “necessary in a democratic society” as there had been no
“pressing social need” to justify them.

(i) Application no. 11971/10

44. The articles had had ample factual basis that was reported by other
media and Mr N.P. and his family.

45. Kidnappings and forced disappearances represented a systemic issue
in Chechnya. Mr Izmaylov, reporting on a potentially dangerous situation as
it had been unfolding, had acted in accordance with the tenets of responsible
journalism. Whether Mr N.P. might have misled Mr Izmaylov and others or
not did not change the fact that the articles had provided a reader with the
information available at the time of their writing and that Mr Izmaylov had
acted in exercise of his obligation to inform the public on a potentially
dangerous situation.

46. The allegedly defamatory statements had not directly concerned the
claimant, and yet the domestic courts had not established any objective link
between disseminated information and the person of Ramzan Kadyrov The
articles had not even hinted at Ramzan Kadyrov’s involvement in Mr N.P.’s
kidnapping. The fact that the alleged kidnapping had been said to have
taken place in the Chechen Republic did not in any manner tarnish Ramzan
Kadyrov’s honour, dignity or business reputation.

47. The amount awarded to Ramzan Kadyrov had been large enough to
produce a “chilling effect” on the applicant company and Mr Izmaylov.

10



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

(ii) Application no. 48557/10

48. The applicants considered, referring to the Court’s findings
regarding the absence in the Russian domestic legal system of a distinction
between statements of fact and value judgments in the case of Grinberg
v. Russia (no. 23472/03, §§29-31, 21 July 2005), that the interference
complained of had not been prescribed by law. They also asserted that it had
not pursued any legitimate aims listed in Article 10 § 2 of the Convention
and had not been “necessary in a democratic society”.

49. The fact that criminal proceedings against the third applicant had
been pending for almost three years had had a serious chilling effect on
Mr Orlov.

50. The domestic courts had failed to recognise that Ramzan Kadyrov as
a holder of the highest office in the Chechen Republic should have
displayed tolerance to criticism. The impugned statements were value
judgments, not statements of fact, as the defendants had pleaded in the
course of the domestic proceedings, yet the Moscow Court had failed to pay
heed to their arguments raised on appeal.

(b) The Government

51. Accepting that the judgments in the defamation proceedings in
question amounted to an interference with the right to freedom of
expression, the Government submitted that the instances of the interference
had been prescribed by law, pursued a legitimate aim of protecting the
reputation of others, and had been “necessary in a democratic society”.

(i) Application no. 11971/10

52. The contextual analysis of the two articles by Mr Izmaylov had
enabled the Basmannyy Court to establish that the disseminated statements
had concerned Ramzan Kadyrov because they had indicated that there had
been instances of kidnapping in the Chechen Republic and thus that its
inhabitants had not been protected from arbitrariness and the climate of
lawlessness, which its President had condoned. The Basmannyy Court had
found that the statements had aimed at portraying Ramzan Kadyrov as a
contemptuous, immoral, and threatening person and thus had tarnished his
honour, dignity and business reputation. The Basmannyy Court had
examined the evidence and found that there had been no reliable evidence to
confirm the truth of the statements regarding Ramzan Kadyrov. The
Basmannyy Court had ordered a retraction of all the statements because it
had considered them as a coherent whole.

53. In view of Ramzan Kadyrov’s status as “the higher official of the
state — the Chechen Republic as a constituent entity of the Russian
Federation”, the statements “could inflict real damage on [Ramzan
Kadyrov’s] further professional activities”.

11



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

(ii) Application no. 48557/10

54. The Government, referring to presumption of innocence, noted that
the defendants had not furnished any proof before the Tverskoy Court to the
effect that Ramzan Kadyrov had been charged with Natalia Estemirova’s
murder. The Tverskoy Court could not rely on the earlier interviews of
Ramzan Kadyrov as they had not contained information to the effect that the
claimant had murdered Natalia Estemirova. Other materials concerning the
poor human rights situation in the Chechen Republic furnished by the
defendants had not been accepted by the Tverskoy Court because they had
not concerned Ramzan Kadyrov’s defamation claim. Overall, the
Government considered that the applicants’ right to freedom of expression
had to be limited to ensure respect for Ramzan Kadyrov’s right to reputation
and his right to presumption of innocence.

2. The Court’s assessment

55. The Court accepts that the two instances of interference complained
of were “prescribed by law”, namely Article 152 of the Russian Civil Code,
and pursued a legitimate aim of protecting the reputation of others. It now
has to satisfy itself whether the interference in both instances was
“necessary in a democratic society”.

56. It observes that the salient common element of the two sets of
defamation proceedings at hand is the person of the claimant, the President
(now Head) of the Chechen Republic. It will analyse the two sets of
defamation proceedings at hand in the light of the public watchdog function
exercised by the media and NGOs (see Magyar Helsinki Bizottsdag
v. Hungary [GC], no. 18030/11, § 166, 8 November 2016; Satakunnan
Markkinaporssi Oy and Satamedia Oy v. Finland [GC], no. 931/13, § 126,
27 June 2017; and Margulev v. Russia, no. 15449/09, § 47, 8 October 2019).

57. The following principles settled in the Court’s case-law are
particularly relevant in the context of the present case. By virtue of the
essential function the press fulfils in a democracy, Article 10 of the
Convention affords journalists protection, subject to the proviso that they
act in good faith in order to provide accurate and reliable information in
accordance with the tenets of responsible journalism. A high level of
protection of freedom of expression, with the authorities therefore having a
particularly narrow margin of appreciation, is normally accorded where the
remarks concern a matter of public interest. Politicians and civil servants
acting in an official capacity are subject to wider limits of acceptable
criticism than private individuals. A careful distinction needs to
be drawn between facts and value judgments. The existence of facts can be
demonstrated, whereas the truth of value judgments is not susceptible of
proof. When examining whether there is a need for an interference with
freedom of expression in a democratic society in the interests of

12



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

“protecting the reputation ... of others”, domestic authorities must strike a
fair balance when protecting two conflicting values that are guaranteed by
the Convention, namely, on the one hand, the right to freedom of expression
protected by Article 10 and, on the other, the right to respect for private life
enshrined in Article 8. In order for Article 8 of the Convention to come into
play, however, an attack on a person’s reputation must attain a certain level
of seriousness and its manner must cause prejudice to the personal
enjoyment of the right to respect for private life. When analysing an
interference with the right to freedom of expression, the Court must, inter
alia, determine whether the reasons adduced by the national authorities to
justify it were relevant and sufficient. In doing so, the Court has to satisfy
itself that these authorities applied standards which were in conformity with
the principles embodied in Article 10 and relied on an acceptable
assessment of the relevant facts (see, with further references, Skudayeva
v. Russia, no. 24014/07, §§ 33-34, 5 March 2019).

58. The Court notes that the Basmannyy and the Tverskoy Courts
limited themselves to establishing three elements only (see paragraphs
10 and 28 above): (i) whether the defendants had disseminated impugned
statements; (i1) whether the statements had been of tarnishing nature; and
(ii1) whether the statements had been untruthful. The Court reiterates in this
respect that allegations in the press cannot be put on an equal footing with
those made in criminal proceedings (see Kasabova v. Bulgaria,
no. 22385/03, § 62, 19 April 2011). The two first-instance courts did not
assess whether the impugned statements represented value judgments not
susceptible of proof rather than statements of fact (see Cumpdnd and
Mazdre v. Romania [GC], no.33348/96, § 98, ECHR 2004-XI, and
Tolmachev v. Russia, no. 42182/11, § 50, 2 June 2020), or whether they
should be seen in the context of Ramzan Kadyrov’s position as a political
public figure open to close scrutiny of word and deed by both journalists
and the public at large (see Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 38,
ECHR 2001-11, and Redaktsiya Gazety Zemlyaki v. Russia, no. 16224/05,
§ 42, 21 November 2017), or whether the publications had touched upon a
matter of public interest (see Siirek v. Turkey (no. 1) [GC], no. 26682/95,
§ 61, ECHR 1999-1V, and Fedchenko v. Russia (no. 3), no. 7972/09, § 47,
2 October 2018), or whether they had emanated from third parties (see, with
further references, Nadtoka v. Russia (no. 2), no. 29097/08, § 48, 8 October
2019)). Moreover, they did not consider the defendants’ financial situation
at all when making awards to be paid to the claimant (see Timakov and
00O ID Rubezh v. Russia, nos. 46232/10 et 74770/10, § 70, 8 September
2020).

59. It is noteworthy that the Moscow Court that sat on appeal in both
sets of defamation proceedings did nothing to offset any of the above
defects.

13



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

60. As regards application no. 11971/10, the Court in its turn observes
that the references to Ramzan Kadyrov in the impugned articles were weak,
if at all discernible, in terms of attributing responsibility for the events
described (see paragraphs 5and 6 above). The Court considers that, in a
democratic society, the head of a state or of a federation’s constituent entity
cannot claim to have been defamed every time there are critical remarks
about events in the country or the constituent entity in question. As regards
application no. 48557/10, even though the allegations were serious, the
applicants did not directly accuse Ramzan Kadyrov of having ordered the
assassination but rather invoked his possible moral responsibility in the
context of targeting human rights defenders and his prior antagonistic
attitudes towards them (see paragraph 24 above).

61. The Court has previously found a violation of Article 10 of the
Convention in a large number of cases concerning freedom of the media in
Russia for the reason that the domestic courts had failed to apply the
Convention standards when deciding on a defamation dispute (see, among
many others, QOO Ivpress and Others v. Russia, nos.33501/04 and
3 others, § 79, 22 January 2013; Kunitsyna v. Russia, no. 9406/05, §§ 46-48,
13 December 2016; Terentyev v. Russia, mno.25147/09, §§ 22-24,
26 January 2017; OOO Izdatelskiy Tsentr Kvartirnyy Ryad v. Russia,
no. 39748/05, § 46, 25 April 2017; Skudayeva, cited above, § 39; Novaya
Gazeta and Milashina v. Russia, no.4097/06, §§ 66-73, 2 July 2019;
Nadtoka (no. 2), cited above, § 50; Tolmachev, cited above, §47; and
Rashkin v. Russia, no. 69575/10, § 18, 7 July 2020).

62. Having carefully examined the case materials and the parties’
submissions, the Court concludes that the domestic courts did not give due
consideration to the principles and criteria as laid down by the Court’s
case-law for balancing the right to respect for private life and the right to
freedom of expression. They thus exceeded the margin of appreciation
afforded to them and failed to demonstrate that there was a reasonable
relationship of proportionality between the instances of interference in
question and the legitimate aim pursued (see, with further references,
Tolmachev, cited above, § 56, and Timakov and OOO ID Rubezh, cited
above, § 71). Nothing in the Government’s submissions indicates otherwise.
The Court thus concludes that it has not been shown that the two instances
of interference were “necessary in a democratic society”.

63. There has accordingly been a violation of Article 10 of the
Convention.

III. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

64. Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only

14



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to
the injured party.”
65. The applicants claimed the amounts indicated in Appendix II below.
66. The Government considered the amounts claimed excessive.
67. The Court awards the applicants the amounts indicated in
Appendix II below, plus any tax that may be chargeable on the applicants.
68. The Court considers it appropriate that the default interest rate
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank,
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Decides to join the applications;
2. Declares the applications admissible;
3. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

4. Holds

(a) that the respondent State is to pay the applicants, within three
months, the amounts indicated in the appended table, to be converted
into the currency of the respondent State at the rate applicable at the
date of settlement;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank
during the default period plus three percentage points;

5. Dismisses the remainder of the applicants’ claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 14 December 2021, pursuant
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Olga Chernishova Maria Elosegui
Deputy Registrar President

15



NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

APPENDIX I
App. no. Application Lodged on Applicants Representative(s)
name
11971/10 Novaya 10/02/2012 1. ANO “Redaktsionno-lzdatelskiy Dom ‘'NOVAYA GAZETA’” (“the first | Mr Ya. Kozheurov,
Gazeta and applicant”) a lawyer practising in Moscow
Izmaylov Legal entity incorporated under Russian law
v. Russia
2. Mr Vyacheslav Yakovlevich IZMAYLOV (“the second applicant”)
Year of birth: 1954
Place of residence: Zhukovskiy, the Moscow Region
Nationality: Russian
48557/10 Orlov and | 21/07/2010 3. Mr Oleg Petrovich ORLOV (“the third applicant”) Mr B. Bowring,
Memorial Year of birth: 1953 Ms T. Chernikova,
v. Russia Place of residence: Moscow Ms J. Evans,
Nationality: Russian Mr K. Koroteyev,
4. MEMORIAL Human Rights Centre (“the fourth applicant”) Mr . Leach,
Non-governmental organisation registered under Russian law Ms A. Razhikova,
Ms A. Sobko,

Mr F. Tishayev

and Ms N. Yermolaeva,

lawyers practising in London
and Moscow.




NOVAYA GAZETA AND OTHERS v. RUSSIA JUDGMENT

APPENDIX II
Application Applicants’ claims for just satisfaction (Article 41 of the Convention) The Court’s award
no.
Pecuniary damage Non-pecuniary damage Costs and expenses Pecuniary Non-pecuniary Costs and
damage damage expenses
11971/10 The first applicant: the amount paid in The first and second No claims EUR 2,234 EUR 3,750 to the N/A
execution of the judgment of 15/07/2009, applicants: EUR 5,000 to the first first and second
that is, EUR 2,234 (RUB 100,100 at the each applicant applicants, each
exchange rate applicable on 18/09/2009, the
date of execution)
48557/10 The third applicant: RUB 20,000 (EUR 524 at The amount is left at EUR 5,000 (fees of EUR 1,310 EUR 3,750 to the EUR 1,500
the exchange rate applicable on 30/06/2010, the Court’s discretion Moscow-based lawyers) to the third and fourth
the date of execution of the judgment of fourth applicants, each
06/10/2009); no proof of payment submitted GBP 1,950 (fees of London- | applicant
based lawyers)
The fourth applicant: RUB 50,000 (EUR 1,310
at the exchange rate applicable on GBP 189.32 (administrative
30/06/2010, the date of execution of the expenses)
judgment of 06/10/2009)
GBP 2,379.44 (translation
fees)




